Sotakoneen WHFB-liigan terävin kärki

psst.. voit tarkastella kaikkia liigaan liittyviä juttuja klikkaamalla tuolta sivun Tageista sanan liiga..

maanantaina, lokakuuta 21, 2013

Hands on: Uusi Dark Elves Armybook part 2

Murhamiesten ensi koitokset


Dark Elffien siirtyminen kahdeksanteen laitokseen näytti paperilla hyvältä, mutta näin viikonlopun pelimaratoonin jälkeen ehkä vieläkin paremmalta. Koko armeijaa koskevat ASF- ja Murderous Prowess säännöt tekevät näistä piskuisista haltioista huomattavasti jännemmän vastustajan toughness 4+ armeijoille ja yksiköille. Tosin uudet säännöt myös vaativat lisää kärsivällisyyttä Delffivuoroille - Re-rollien määrä nousi justiinsa. Pääsin pelamaan ystävääni vastaan siis viikonlopun aikana hyvin montaa armeijakuntaa ja listaa vastaan, kaikkea ei silti saanut millään ilveellä kokeiltua esimerkiksi goblinien pumppuvaunujen ja fanatikkien ansiosta. Huomautuksena ystäväni on harrastanut fabaa huomattavasti kauemmin ja itse sorrun edelleen aloittelijavirheisiin ja aivopieruihin siinä missä pyödän toisella puolella siirrot ovat harkittuja ja laskelmoituja. Tämä näkyi osaltaan tuloksissa. Peleissä vain kokonaan tuhoutuneet yksiköt antoivat niitä kaivattuja voittopisteitä. Vastustajani lohkaisi tarinaa ennakkoon ja kyllä odotukset viikonlopusta nousivat heti toiseen potenssiin.

Lordi Bran käveli mietteissään edestakaisin kuninkaanhuoneessaan. Hän oli nukkunut viime yönä levottomasti, kuten yönä ennen sitä. Hän oli nähnyt unta jossa myrsky nousi meren yli hänen linnoituksensa ylle. Lopulta myrsky peitti koko linnoituksen ja hän heräsi. Sama uni oli toistunut kahtena yönä. Lordi Bran aavisteli että unet olivat enne, hän oli aikaisemminkin saanut varoituksia esi-isiltään unien muodossa. Se tosia-asia että viimeviikkoina Kazad-Urbazin läpi kulkevat Marienburgin kauppiaat olivat puhuneet oudoista laivojen katoamisista merellä, huoletti lordia vielä enemmän. Hän oli jokunen vuosi sitten ajanut myrskyn myötä matkustavia ryöstelijöitä ja murhaajia pois liittolaistensa mailta, mutta hän ei uskonut näiden palaavan niin nopeasti.

Kun hän asteli huoneestaan avautuvalle parvekkeelle näki hän tummien pilvien peittävän auringon. Tuuli yltyi. Nuo olivat myrskypilviä, ja luonnottoman muotoisia. Hänen ovestaan ryntäsi hengästynyt viestintuoja. "Herrani, kopterilentäjät raportoivat lähestyvästä myrskystä. Se ei ole luonnollinen!"
Lordi vetäisi syvään henkeä ja katsoi Marienburgin yli levittyvää myrskypilveä.
"Alaric, valmista sotisopani ja kutsu miehet aseisiin. He ovat täällä."

Sillä välin herttua Cochonfleur ratsasti saattueineen Graalia etsivien ritarien kanssa. Itse hän oli jo tunnustettu Graalinritari, mutta toisinaan hän liittyi miestensä kanssa niiden seuraan jotka vielä etsivät ihmeiden maljaa. Hän oli paastonnut kolme päivää ja rukoillut Neitoa kaksi yötä, sillä häntä oli valvottanut omituinen uni. Siinä meren takaa nousi myrsky. Myrsky nousi Marienburgin yli kohti Harmaavuoria ja lopulta pysähtyi Harmaavuorten ylle. Uni oli herttuasta omituinen sillä hän ei tiennyt mitään muuta Harmaavuorista kuin että kääpiöt, rahanahne muinainen rotu ilman Neidon viisautta asutti niitä, ja että sivistymättömät Keisarikunnan kauppiaat tulivat vuorten läpi kääpiöiden valmistamia teitä, käydäkseen kauppaa hänen maillaan.
Unessa oli myös synkkä kaiku. Hänestä tuntui että uni oli enne ja hänen kuuluisi mennä kohtaamaan tämä myrsky Harmaavuorten luo. Herttua johti miehiään kohti Harmaavuoria, ehkä Neito näyttäyityisi nyt siellä?

Samaan aikaan Kazad Urbazin lähimaastossa pienessä metsäleirissä mustaörkki Gurza Synkhammas teroitti valtavaa sotakirvestään ja heitti nuotiossa paistuneen yöhiidenruumiin uskolliselle ratsulleen Poik-Toralle. Ruumis kuului Fizzikille, hänen entiselle lipunkantajalleen. Fizzik oli juossut karkuun yöhiisishamaanien taikuruutta edellisessä taistelussa ja piiloutunut kivenkoloon. Nyt Fizzik sai tuta miten pelkureille käy Gurzan alaisuudessa. Hänellä oli uusi lipunkantaja, Trikzil. Pieni mutta julma. Siitä Gurza piti. Pensaikosta kuului rapinaa ja shamaanikaksoset Sneeznuus ja Whizzik kömpivät esiin. Gurza inhosi shamaaneja, jossain määrin hiisishamaanit pelottivat häntä. Hän ei ymmärtänyt mistä he saivat voimansa, eikä halunnutkaan tietää, sillä oli toisinaan todistanut kuinka fanaattinen hiisishamaani räjähtää tuhansiksi palasiksi yrittäessään kutsua kuu-ukkoa avuksi.

Sneeznuus hiipi Gurzan korvan juureen: "Pimeä myrsky lähestyy" ja Whizzik jatkoi: "Paniikkia ja kärsimystä on luvassa..."
Gurza katsoi epäillen luihuja hiisejä, mutta antoi niiden jatkaa.
"Meren takaa tulee kauhu, se jättää jälkeensä avuttomia, jättää jälkeensä helppoa saalista." ja toinen jatkoi sotapäällikön toiseen korvaan "Mene sitä vastaan, kuu-ukko haluaa että menet."
Silloin Gurza tarttui molempia hiisiä yhdellä kädellä kurkusta kiinni ja puristi niin että näiden silmät olivat pulpahtaa päästä: "Gurza ei tottele kuu-ukkoa, Gurza tottelee Gorkia!" Mutta lopulta hän päästi irti peläten jos shamaanit vaikka räjähtäisivät siihen paikkaan.
Gurza nousi Poik-Toran selkään ja karjaisi ympäröivään metsään joka tuntui lähtevän liikkelle hänen kanssaan "WAAAAAAAGH!"


Perjantai alkoi 2400 pelillä kirottuja kääpiöitä vastaan. Voitto näitä pitkäpartoja vastaan oli lähempänä kuin monesti aikaisemmin ja tätä edesauttoi nimenomaan murhamiesten kyvykkyys etsiä parempia tuloksia huonoista (ykkösen to wound) heitoista. Lisäksi tuo joka kierroksella toistuva osumiseen uudelleenheittojen saaminen auttoi pysymään taisteluissa mukana pitempään. Kuitenkin kolme sotakonetta (kaksi katapulttia ja organ gun) niittivät edelliseen tapaansa eteneviä haltioita ennen lähitaisteluun antautumista. Kahdesta isosta jalkaväkilaatasta oli kuitenkin liikaa vastusta ja steadfast + iso liippa jaksoivat pitää kääpiö"muurit" paikallaan niitä vasten iskeviä haltiayksiköitä vastaan. Taistelussa menestystä toi uusittu Cauldron of Blood, joka antoi heittää kaikki epäonnistuneet haavoitusheitot 6" säteellä. Meduusa-vaunu herätti ristiriitaisia tunnelmia ja ei saanut hirmuisia aikaan. Taistelu loppui 20-0 kääpiökansan juhlaan näiden menetettyä vain organ gun. Kaveri unohti kyllä deplota tykin.

Jaksamisen rajoissa pelattiin vielä 1200 listoilla Orcs & Goblinsseja vastaan. Heitin pirullisena haasteena kokonaan ratsailla tai kärryjen varassa olevan listan ja vaikka goblin pumppavaunut tekivät pahoja tuhojaan onnistuivat  haltiat viemään voiton hieman yli 300 pisteellä. Kokeilussa olivat uusista jutuista kärryihin isketty bolt thrower (Scourgerunner Chariot) ja ratsain vilistävät warlockit. Kokemus tai sen puute koitui pumppukärryn rynnäköintiylivoiman jalkoihin, tai pyörien, alle warlockkien tapauksessa. Kärry sentään sai haettua hyvää ampumiskulmaa night goblinien harventamista varten 9" liikkumisellaan ja osuminen oli tällöinkin kiinni vain 4+ heitoista. Tästä pelistä päällimmäisenä jäi käteen vain tuo harvinainen voitto.

Lauantaina pelattiinkin Bretonniaa vastaan 2400 pelinä. Vastassa oli 4 yksikköä erinäisiä ritareita ja maalais jousiampujia isona 40 napin laattana. Mukana oli uusista mm. kharidbyss ja yksinään juokseva meduusa ja lisäsäännön turvin kannattavammat great weapon shadet assasiinin kera. Taistelua sotki taistelutantereen keskellä ollut maaginen torni, joka viljeli loitsujaan lähimpään yksikköön. Tästä taistelusta olisi tarkoitus kirjoittaa tarkempi selonteko, joten en vielä mene kaikkiin yksityiskohtiin. Medusa liikkui uljaasti eteenpäin ja ehti etänä tuijottaa muutamat juosiampujat kumoon ennen kuin toinen talonpoikais jousiampujien yhteislaukaus kaatoi tämän pedon maihin. Kharidbyksen kohtaloksi koitui Knights of the Realm rynnäkkö epäonnistuneen oman rynnäkön jälkeen.Taistelun viimeisinä hetkinä tajusin, että pöydällä olisi pitänyt olla vielä yksiköllinen uusia Sisters of Slaughtereita, mutta nämä olivat unohtuneet kokonaan. Bretonian ritarit olivat kova vastus ja vaikka ritarit menettivät puolet ratsuväestään ja kenraalinsa, hävisin tämän pelin noin 12-8.

Illalla pelattiin vielä 2400 Orcs & Goblineita vastaan. Taistelu jäi kohtalaisen lyhyeksi kahden pumppuvaunun syödessä kylkiäni Aracnarok hämiksen johdolla. Lisäksi fanatikit pudottivat pohja teurastajasisarten kokeilulta ennen kuin nämä olisivat pääseet osaksi toimintaa. Peli päätettiin lopettaa kesken kaiken hyvin epätoivoisen tilanteen vuoksi. Taistelussa haltiamainetta pitivät kuitenkin parhaiten yllä warlockkien yksikkö joka pysyi hyvien ward heittojen ansioista Black Orc yksikön ollessa edessä ja 60 night gobbon häiritessä kyljessä. 10 warlockin yksikkö oli jo aiemmin onnistunut tuhoamaan Doombolt-loitsulla yllättävän hyvin örkkejä ja nyt myrkytetyt aseet purivat örkkeihin niin hyvin, että vaikka onnistuneen chargen jälkeen goblinit tulivat seuraavalla vuorolla kylkeen, eivät 7 jäljellä olevaa warlockkia halunneet luovuttaa taistelua, vaan pysyivät visusti paikallaan. Tästä siis luovutusvoitto örkeille ja gobboille.

Sunnuntaina ehdittiin vielä 1200 peli empireä vastaan. Tämä peli oli himmailua Delffien osalta, mutta onnistuneella taikomisella ja Warlockkien hoidettua empiren kylkeä tavoitteleva ritariyksikkö, päättyi taistelu 800 pisteen erotukseen Delffien hyväksi.

Fiilikset taisteluiden perusteella uusista herkuista.


Magiasta on hävinnyt jotain ja paljon. Itse tottuneena käyttämään pienilevelisiä velhoja luomaan lisää noppia power of darknesilla ja välittämättä 6 nopan/taika rajoituksesta, oli tämä nyt kova pudotus maanpinnalle. Nyt siis power of darkness on läsnä vain Dark Loren signaturena eikä jokaisen velhottaren bound spellinä. Lisäksi siis Druchii sorceryä ei enää ole.

Uusittu Cauldron of Blood tulee olemaan voimankäytön ja näytön välineitä. BsB:n ominaisuudessa 300p yksikkö lyö jo itsessään impactien lisäksi kovaa takaisin Death Hagin ja kahden Shrinekeeperin avulla ( + frenzy), mutta yksikkö tarjoaa tukitoimintojen kuninkuutta. Maljahan siis antaa kaikkien omien yksiköiden heittää uusiksi kaikki ohimenneet haavoitusheitot, yksiköillä, joilla murderous prowess toimii, eli siis petoja ja ratsuja laskematta koko armeijan osalla. 6" vaikutus on tietysti pieni, mutta rynnäköivän yksikön keskellä riittävä. Kärry lisäksi antaa 3 tason bound spellinä frenzyn 12" sisällä tai parantaa jo olemassa olevaa frenzyä antamalla lisähyökkäyksen. Lisäksi 5+ wardi koko yksiköllä, jos yksikkö koostuu Witch Elffeistä, ja 6+ Ward, jos  jokin muu yksikkö, kun kärry on liittyneenä Will of Gods säännön turvin mukaan. Sääntö mahdollistaa siis kärryn marssimisen ja pakottaa liittyneen kärryn yksikön keskelle eturiviin. Mutta siinä kelpaa olla toughness 6, viidellä woundilla ja 4+ wardilla.

Meduusa-alttari taas on ehkä ominaisuuksiinsa nähden turhake pistehinnaltaan. 175 pistetti, jotka antavat support-kärry Meduusalla ja Will of Gods säännöllä. Medusa itsessään tekee tästä yksiköstä neljästi vuorossa multiple shot säännöllä ampuvan 18" etäisyydellä olevan modelin. Ampumista tuhdittaa nelosen voima ja sitä vastustetaan iniativella toughnesin sijasta. Eli haavoittaa hitaampia helpommin. Viimeinen hieno sääntö tuntuu tekevän tästä kärrystä lähinnä rynnäkköblokkerin, sillä kaikki pohjakosketuksissa olevat modelit joutuvat väistämään iniativellaan, ennen lähitaisteluvuoron alkua, meduusan katsetta tai muuttua heti kiveksi. Tästä on vain vähän iloa kun kärry on nokka vasten vihollisyksikköä. Maksimointi jää 3-5 modeliin per kierros. Kärryn antaessa kylkensä, olisi efekti parempi.... aura of agony unohtui, -1 ld vihollisille kärryn lähellä, +1 ld omille kärryn lähellä. Meduusa yksin juostessaan saa frenzyn, mutta unohdappa tämä liian kauaksi kenraalista ja koita hillita haluja rynnäkköön sen omalla ld 2. Heikko monsteri ilman suojia, mutta onpahan tuijotusampuminen ja pohjakontaktissa katseen välttely...


Sisters of Slaugher.... Unohtuivat leiriinsä ja jäivät fanaatikkojen woundeihin. Ei kommentteja.

Kharidbyss, kovaa lyövä peto tukemaan rynnäköitä.

Scourgerunner Chariot tuntuu ihan ideaalilta lisältä, vaikka onkin 150 pisteen lisä armeijaan. Bolttis multiwoudien ja barbed bolts säännön turvin tuntuu ihan kätevältä tavalta kiusata vastustajan monstereita ja ampuu tämä kärry muutenkin kahden ajajansa toimesta. Toimii myös tarvittaessa avustajana rynnäköissä, vaikka onkin vähän heikompi cold one chariottiin verrattuna.

DOOMfire Warlocks edustaa omasta mielestäni CoBin ohella parasta antia tässä kirjassa. Taikova tason 2-5 velhoryhmä fast cavalry säännöllä kuulostaa ilman panssareita olevilta ukoilta 25 pisteen/model hinnalla varovaisesti sanottuna epäilyttävältä ja kalliilta, mutta 4+ wardi tekee ihmeitä. Yksikkö on siis pohjiltaa tason 2 velho ja saa velhotason jokaisesta täydestä viiden napin rankista ensimmäisen jälkeen ja osaa Soulblightilla laskea vihollisen voimaa ja kestävyyttä yhdellä sekä kurittaa etäältä vihollisia doomboltin aiheuttamilla 2D6 stre 5 woundeilla. Voisi sanoa, että kallis häirintäyksikkö, mutta todellisuudessa potentiaalinen paikka laittaa ratsun kanssa oleva lordi/bsb ihan jo silläkin, että nämä valkohapsiset haltiat lyövät lähitaistelussa kahdesti myrkytetyillä lyönneillä, asf, murderous prowess ja vieläpä nelosen voimalla!!! Ehkä tämä hype aiheutui siitäkin, että näillä sai oikeasti jotain aikaan, mutta ajatus yksiköstä pehmentämässä taikuudella etäältä vihollista ja tarvittaessa rynnäköimässä vihollisen kimppuun kiroten samalla vastustajansa soulblightilla kuulostaa jo hyvin muikealta. Vain rare-valinta hidastaa näitä poikia.


Ei kommentteja: