Sotakoneen WHFB-liigan terävin kärki

psst.. voit tarkastella kaikkia liigaan liittyviä juttuja klikkaamalla tuolta sivun Tageista sanan liiga..

sunnuntaina, lokakuuta 25, 2015

Sodan Kuninkaat nousevat Pirkanmaalla

Päätimme yhdessä mr. Johanssonin kanssa koeponnistaa Kings of War –säännöstö, josta kuuluu nyt paljon positiivista surinaa fantasiafiguskenestä. Sain männäviikonloppuna uunituoreen kovakantisen kakkoslaitoksen kirjan käsiini kotipihaan toimitettuna, kiitokset vaan kauppaosaston aktiivisille pojille.

Olin itse ehtinyt lukea säännöt lävitse ja kenraalitoverini oli vilkuillut kirjaa, joten päätimme koostaa pöydälle armeijat ja opetella as-we-go. Mr. Johansson valitsi FaBasta tutut ogret ja itse päätin testata kääpiöitä osviitaksi vaimolleni. Miehistö nautti juuri viimeviikonloppuna onnistuneesta border patrol turnauksesta, joten 1200p kuulosti sopivalta vertailukohdalta. Päätimme rakennella listat yhteistuumin.

KoWin armeijanrakennus perustuu erikokoisille yksiköille. Pienimmästä suurimpaan ne kuuluvat troop, regiment, horde ja legion. Regimenttiä kohden saa aina kaksi trooppia. Lisäksi regiment mahdollistaa joko yhden sankarin, monsterin tai sotakoneen valinnan. Horde mahdollistaa yhden jokaista edellä mainittua. Suunnattomat legioonat rinnastetaan rakennusvaiheessa hordeen.

Kokoamamme listat olivat laadultaan melko perusta. Ogreille testailtiin erilaisia joukkoja, valittiin komentaja sekä hieman pitkin hampain epäröiden yksi taikuri. Lista näytti tältä:
Ogre warlord (hero) 175p
Ogre warlock (hero) 100p
Ogre warrior horde (Large infantry, 6) 200p
Siegebreaker horde (Large infantry, 6) 250p + Blade of Slashing 5p
Berserker horde (Large infantry, 6) 230p
Ogre boomer horde (Large infantry, 6) 230p + Piercing arrows 10p
Eli tutummin styranki, pikkutaikuri, perusogreja, irongutteja piirityskilvillä, berserkerogreja ja leadbelchereitä. Ylijääneet pisteet sullottiin mutulla taikaesineisiin. Tässä jäi heti ensimmäinen pähkäily, mitä ovat Piercing Arroweiden vaatimat “normal ranged weaponit”?

Kääpiöille pyrin kasaamaan perinteistä ampuvaa sakkia ja lista muodostui tällaiseksi:
Dwarven king (hero, inf.) 125p
Dwarf Warsmith (hero, inf.) 85p + Healing Charm 30p
Ironwatch Crossbow Regiment (Infantry, 20) 135p
Ironwatch Rifle Regiment (Infantry, 20) 155p
Ironclad horde (Infantry, 40) 180p
Shieldbreaker horde (Infantry, 40) 215p
Cannon (War engine) 110p
Organ gun (War engine) 85p
Flame Belcher (War engine) 85p
Kovin tuttua joukkoa siis. Lordi, master engineer joka oppi parannusloitsun, crossareita, kivääreitä, kilpiwarru lautta, tuplakäden ase warrut, tykki, organ ja flame cannon. Mutta hetkinen, eihän tämä olekaan ihan pikkupeli! Border patrol, jossa päälle sata kääpiötä! Aloimme pohtia, olimmeko nielaisseet liian ison palan.

Tässäkö 1200p kääpiöitä?


Mutta eikun maastot kentälle ja menoksi! Pari mäkeä näköesteeksi ja muutamat metsiköt häiritsemään liikehdintää ja antamaan ampumasuojaa. Sovimme skenaarioksi ihan perus turpakäräjät, joiden perusteella sääntökirja ilmoitti voiton irtoavan tuhottuja yksikköjä vertaamalla. 10% pistemäärävoitolla, eli 120p, irtoaisi kerskuntaoikeudet, muutoin tulos olisi tasapeli. Deployment sujui tutulla tyylillä vuoronperään. Minusta katsoen ogrejen linja näytti vasemmalta edeten seuraavalta; berserkerit mäen takana, peesissään warlockki. Keskellä siegebreakerit, warriorit ja boomerit, takanaan warlordi. Vastaava sijoitukseni vasemmalta varsijouset takavierellään flame cannon. Seuraavaksi pienen matkan päässä metsän takana Ironcladit joiden selustassa kuningas. Taas ilmaa, Shieldbreakerit ja vieressään tykki ja organ, joista huolehti warsmith. Äärioikealla kiväärit. Aloitus vierähti rehellisellä nopanheitolla, ilman mitään plussia, ogreille.

Deployment suoritettu auringon laskiessa. Pöydän vasemmalla reunalla ogret ja oikealla kääpiöt.


Kolme phasea; liike, ammunta (ja loitsinta) ja kähinä. Ogret juoksivat eteenpäin ja koska warlockin kantama ei riittänyt, siirtyi vuoro kääpiöille. Suflailin epävarmasti jalkaväelläni ja aloin ampua. Vasemmalla flame cannon ei kantaisi ennen kuin tilanne olisi veitsen terällä (ogrejen liike 6” = charge 12” => Flame cannonin range 12”), joten laukaisin varsijouset aiheuttaen 3 haavaa berserkkereihin. KoW antaa yksiköille kaksi moraaliarvoa, joista ensimmäinen aiheuttaa epäröintiä ja seuraava silmittömän paon ja yksikön tuhoutumisen. Epäröinti pysäyttää yksikön, mahdollistaen vain kääntyilyn ja peruutuksen, tuoden näin taktisen yliotteen seuraavalle vuorolle ko. yksikköä vastaan. Berserkerit eivät epäröi (harvinaista) ja heidän pakoarvonsa oli 18, joten vain tuplakutoset, jotka inspiroiva warlockki salli re-rollata olisivat ajaneet heidät tiehensä. Näin ei tapahtunut, mutta haavat merkittiin muistiin ja vaikuttaisivat tulevissakin testeissä – pikkuhiljaa moraalinen selkäranka katkeaisi. Oikealla epäonninen ampuminen tuhautti tykillä, urkutykillä ja kivääreillä mörssäriogreihin vain viisi haava ja sielläkin sotalordin ohjeistamana yksikkö piti pintansa. Tämä tulisi maksamaan kääpiöhenkiä!


1a. takana ja ogret etenevät

1b:llä kääpiöt avaavat tulen! Pelimerkkejä kasaantuu ogrejen viereen kuvaamaan haavoja.


2a. Ogret valmistelivat tulevia rynnäköitään ja boomerit astuivat aseet tanassa kohti kääpiöiden mustaruutilinjaa. Vasemmalla warlock jäi mäen päälle messuamaan ja berserkit etenivät hiukan. Warlock sinkautti berserkkien riemuitessa neljä salamaa Tulenröyhtäisijään haavoittaen tätä kahdesti. Boomerit ampuivat hauliparven Urkutykkiin saaden neljä haavaa, joka riitti miehistölle Sotasepän inspiroinnista huolimatta. No hupsista, kääpiöiden tulivoima heikkeni juuri huomattavasti. 2b:llä Kilvenmurskaajat peruuttivat ogrelinjan ulottumattomiin. Varsijouset sulittivat kolme haavaa lisää berserkkereihin ja tykki sekä kiväärit reittivät boomerit, jotka alkoivat yli kymmenen haavaa jo kärsittyään epäröidä – kääpiöt säästyisivät ensivuoron ammunnalta, mutta oliko se jo liian myöhäistä?

2a:lla Ogrejen ammunta tuhoaa Urkutykin moraalin.

2b. takana - Berserkerit vasemmalla ovat saaneet haavoja ja Mörssäriogret on lamautettu, mutta Urkutykki on tuhottu ja Lieskanröyhtäisijä demoralisoitu vuoroksi. Hitsi kun nuo ovat lähellä!


3a. näki vasemman laidan berserkkien etenevän ja Ogresotureiden ja Piirityksen murtajien etenevän rynnäkkökantamalle. Warlockin salamat saivat Tulenröyhtäilijän epäröimään. Kääpiöiden vuoron valinnat olivat kovia ja kohtalokkaita. Rautapusakat siirtyivät oikealle tukemaan Kilvenmurtajia (jotka siirtyivät hieman tykin tielle)  ja jättäen varsijouset berserkkereiden armoille  – tai näin he luulivat, kuten myöhemmät tapahtumat todistavat. Oikean laidan ruutilinjan oli valittava joko ogrejen lähitaistelijoiden heikentäminen tai boomereiden poistaminen pelistä – nämähän palaisivat ensivuorolla ruotuun. Ei auttanut itku taistelukentillä ja ammukset oli tuhlattava jo järkkyneisiin mörssäreihin, jotka päättivät palata vuorille.


4a. Ogret tulevat! Vasemmalla berserkerit heittäytyivät varsijousiin (ei, ei stand and shoottia..) ja keskellä Piirityksen murtajat ja soturit syöksyvät Kilvenmurskaajiin. Sankarien peesatessa hyökkävää laumaa, siirrymme pikaiseen ammuntaan, missä warlockki saa taas haavan Tulenröyhtäiljään, joka murtuu! Vasen laita taitaa olla menetetty.

Ogresetä sanoo URAA! Eikö nurkkalinna olekaan enää toimiva taktiikka? 


Siirrymme ensimmäiseen lähitaisteluun. Ogreberserkit upottavat 14 haavaa varsijousiin, jotka lyövät muutaman haavan takaisin ja murtuvat. Keskellä Kilvenmurskaajat saavat 16 haavaa ja.. SEIS, komento takaisin! KoWissa ei ole takaisinlyöntiä, vain rynnäköivät iskevät haavoja. Näin ollen varsijousimiehet kaatuvat ilman mahdollisuutta kostaa ja Kilvenmurskaajat murtuvat – kuningashan ei siirtynyt tarpeeksi lähelle edellisellä vuorolla. Sovimme ettei tällaista virhettä olisi tapahtunut ja re-roll ”pelastaa” Kilvenmurskaajat yhä vuoroksi, mutta he epäröivät. Voittoisat Berserkerit kääntyvät kohti keskustaa ja keskustan yksiköt on työnnetty vuoroksi taaemmaksi. Tuskaa ei yhtään vähennä ogrejen Brutality-sääntö, joka antaa lähärissä kääpiöiden moraalitesteihin +1, ogrejen julmasti repiessä pikkumiesten raajat ja parrat palasiksi.

Kääpiöiden 4b. on täynnä epätoivoa. Rautapusakat ovat liian kaukana Piirityksenmurtajien kyljestä! Charge on aina tasan liike x 2, eikä mitään faban nopanheittoja, tämä olisi pitänyt ennakoida jo ajat sitten! Ei auta kuin hylätä toisetkin kumppanit ja kääntyä naamakkain veristen berserkkerien kanssa. Kuningas tepastelee tukemaan taisteluita ja Kilvenmurtajat nuolevat haavojaan. Ammunnassa tykki ei osu, mutta kiväärit tikkaavat 6 haavaa sotureihin, kuitenkaan järkyttämättä näitä. Sotaseppä ei onnistu parantamaan onnettomia Kilvenmurtajia.


5a. rysäyttää ogret taas kääpiöihin! Sotalordi ryntää linjan läpi tykkiin, keskilinja Kilvenmurtajiin (tai pikemminkin tässä pelissä Kilvenmurtujiin) ja berserkit Rautapusakoihin. Rautapusakat saavat 10 haavaa, mutta kestävät, Kilvenmurtajat murtuvat ripakopallisen lisähaavan jälkeen ja tykki murskataan. Berserkit on työnnetty takaisin, Piirityksen murtajat kääntyvät Rautapusakoiden selustaan, ogresoturit kohti kivääreitä ja sotalordi pyyhältää eteenpäin.

Kääpiölinja heikkenee - Kilvenmurskaajat on murskattu!

5b. Kääpiöt alkavat taipua, mutta yrittävät kaunistella tilannetta. Rautapusakat syöksyvät berserkkeihin, kuningas kipittää pelkurimaisesti ulos Piirityksenmurtajien arkista ja kiväärit seisovat odottaen ampumiskäskyä. Sotaseppä kipittää turvaan heidän taakseen. Ammunnassa kiväärit saavat Ogresoturit epäröimään, mutta ei karkuun – Mr. Johanssonin noppaonni pitää vaikka sotalordi onkin kaukana. Sotaseppä ei osu tähän. Lähitaistelussa Rautapusakat puskevat taisteluinnon Berserkeistä, jotka murtuvat. Jälkiviisaana kuninkaan olisi ollut hyvä estää Piirityksenmurtajien tuleva rynnäkkö, mutta nyt Rautapusakat kääntyvät kohtaamaan nämä Berserkkien jälkeen. Ei hyvä.

Balsamia kääpiöiden haavoihin tuo Berserkereiden niittaaminen - lopultakin. Keskusta on kuitenkin menetetty.


6a. Warlockki rykeltää paikalle, Murtajat rynnäköivät ja Sotalordi epäilee olevansa individuaali ja kääntyy 90 astetta rynnäköidäkseen Sotaseppään. No eihän isot sankarit ole, mutta emme muistaneet tarkistaa, joten Seppo saa kyytiä. Lokki taikoo kolme haavaa kuninkaaseen joka ei pelkää. Seppo (4) ja Rautapusakat (+10) murskataan lähitaistelussa. 

Rautapusakat ja Seppo murskana - pelastaako kuningas tilanteen?

Ogret kääntyvät katsomaan viimeisiä kääpiöjoukkoja, koska 4+ saadaan vielä 7. rundi. Kääpiöt käyvät epätoivoisiksi ja kuningas rynnäköi 6b:llä Sotureita kivääreiden kääntyessä Sotalordiin. Kuningas ei saa tarpeeksi aikaiseksi (nyt tarkastelemme individuaali-sääntöä ja selvennee että massiiviset x2 attackit kylkeen ja x3 attackit selkään eivät päde tähän.) ja tilanne on pihvi. Tietty 4+ tulee ja seitsemäs vuoro sinetöi kivääreitä lukuun ottamatta kääpiöiden kohtalon. Rökälevoitto ogreille!


Kuningas on kaatunut, kauan eläköön kuningas!

7b:llä Kiväärimiehet koettavat vielä survoa ilakoivaa Sotalordia hieman kiväärintukilla, mutta eihän se siitä hetkahda.


Olipas kivaa ja melkein kaikki säännöt mitkä muistettiin, toimivat ymmärrettävästi. Tässä vaiheessa muistamme kääpiöiden rotuerikoissäännön, jonka avulla epäröivät joukot voivatkin chargata 4+ heitolla – no kerpule, olisivat Kilvenmurskaajatkin voineet saada jotain aikaan. Kaikenkaikkiaan homma toimi jo ensikokeilemalta ja aikaa kului… 4 tuntia! Tästä tulee näppärää kun sääntöihin pääsee sisälle ja muistaa omat statsinsa! Kumpikin kenraali on tyytyväinen elämykseen ja loppuilta kuluukin uusia sotasuunnitelmia juoniessa ja olemattomia porsaanreikiä etsiessä. Tuleepa Manticin nappejakin tarkasteltua netistä.

Tätä pitää saada lisää! Boot camppi pystyyn miehistölle, että pääsette testaamaan peliä. Nopea ja suoraviivainen oppia, kuten lupaakin, mutta taktista elementtiä kuitenkin piisaa.

Omia aatoksia:
+ Säännöt erikoissääntöineen ja taikuuksineen tiivis ja mielekäs paketti
+ Listoissa erilaisuutta joukkojen ja erikoissääntöjen avulla, kuitenkin taikaesineet ja liittolaisuudet avaavat mahdollisuuksia kaikille!
+ Armeijanrakennus vaikuttaa tasapuoliselta, joskin tämäkin peli tuntui jo tosi isolta
+ Isot laatat voisi rakentaa mahtaviksi minidiodraamoiksi!
- Isoihin laattoihin menee ukkoa kuin pipoa! Nytkään ei meinannut vaimon maalatut kääpiöt riittää.
- Manticin haltiat on susirumia
- / + Kieroilua ja kikkailua vähemmän – pitäisi oikeasti osata taktikoida ^^

Kings of War is approved by Mr. Johansson




Ei kommentteja: