SIGMARIN AJAN
TAISTELU
Kuukauden päivät takaperin Sotakoneen miehistö vietti
kesäistä viikonloppua, tarkoituksenaan mitellä taitojaan Warhammer Fantasy
Battlen merkeissä.
Viikonlopulle oli annettu ohjeeksi tehdä noin 2000 pisteen
lista 8. laitoksen sääntökirjan mukaisesti sekä jokaiselle pelaajalle oli
määritelty ensimmäiseen peliin tiettyjä tavoitteita, jotka ohjasivat armeijan
rakennusta. Ohjeissa oli myös vinkki ottaa hieman reservijoukkoja mukaan
tulevia taisteluita varten.
Ensimmäinen taisto meni leppoisasti ja muutaman tunnin
taistelun jälkeen savu selkeni. Tuli muonatauon paikka, jolloin osa pelaajista
valehtelematta oli tukehtua sämpyläänsä. Kun viikonlopun isäntänä toiminut
Vesku paljasti seuraavan pelin skenaarion, loksahti useampi leuka auki.
Skenaariota pohjustanut tarinanpätkä antoi osviittaa, että jotain erikoista oli
liikkeellä ja muutoksen tuulet puhalsivat. Totta kai toinen skenaario
tarkoitti, että nyt pelattaisiin uunituoretta Age of Sigmaria!!
Itse en ollut ottanut kantaa internetin syövereissä käytyyn väittelyyn
pelin surkeuksista ja mahdottomuuksista, mutta olin silti inhimillisen
skeptinen luettuani muutaman tuomionpäivän manaajan ajatuksia pelistä. Toki
nämäkään nimeltä mainitsemattomat herrat eivät olleet peliä vielä pelanneet,
vaan tuomio tuli huhujen ja parin sääntöjen läpikahlaus kerran jälkeen.
Itse peliin saimme käyttää aikaisemmasta 2000 pisteen
armeijasta 5-6 warscrollia, kuitenkin niin etteivät yksikkökoot suurentuneet
aikaisemmasta ja sankarit, hirviöt sekä sotakoneet oli rajattu muistaakseni
yhteen kappaleeseen per armeija.
Oma armeijani oli Bretonnia, joka näytti Sigmarin ajassa
tältä:
Bretonnia Lord
25 Peasant Bowmen
5 Errant Knights
3 Pegasus Knights
12 Knights of the Realm
Trebuchet
Vastapuolelle asettui Demonien joukko:
Keeper of Secrets
5 Flesh Hounds
2 Exalted Flameria
10 Pink Horroria
10 Pink Horroria
3 Beast of Nurglea
Pelasimme siis peliä ensimmäistä kertaa ja oikeastaan luimme
säännöt ensimmäistä kertaa enemmän ajatusta käyttäen. Raportti saattaa sisältää
virheitä säännöissä, koska tarkoitus oli nimenomaan testata kuinka hyvin peli
saadaan nopeasti laatikosta pelikentälle.
Heitimme maastonkappaleille taulukosta efektit, mutta näillä
ei ollut oleellista vaikutusta pelin kulkuun.
Asettelimme joukot kentälle ja demonit saivat ensimmäisen
vuoron. Demoneilla oli sen verran vähän
joukkoja, että Sudden Death tavoitteeksi tuli Peasant yksikön tuhoaminen.
Pelin ensimmäinen ”rikkinäinen” ominaisuus tuli selväksi
heti kättelyssä, kun Pink Horrorit taikoivat kentälle uuden Pink Horror
porukan. Sovimme kuitenkin, että Demonit eivät voi taikoa kuin sen verran
nappeja kentällä kuin oli kuvaavia tarjolla. Horrorit taikoivat hieman
peasantteja kumoon ja muut demonit hakivat asemia.
Bretonnian ensimmäisellä vuorolla nähtiin heti
rynnäköitä, kun Peasantit ja Realm Knightit kävivät summonoitujen horroreiden
kimppuun. Toisaalla Pegasus Knightit hyökkäsivät toisiin horroreihin. Trebuchet
tuhosi flamerit. Taisteluissa molemmat menettivät jonkin verran joukkoja,
demonit kuitenkin kokivat suuremmat tappiot. Tätä auttoi suuresti Peasanttien
kyky ampua samaan taisteluun.
Lähikuvia taisteluista ylhäällä.
Demonit voittivat vuoroheiton ja taikoivat hieman lisää
Horroreita kentälle sekä vahinkoa ritareihin. Flesh Houndit koittivat hyökätä
Trebuchetiin, mutta epäonnistuivat. Keeper of Secrets liittyi isompaan taisteluun suoraan Realm
Knightien selustaan. Beast of Nurglen
iskivät Peasantteihin.
Taistelu kävi kuumana ja apujoukkojen mukaan tulo alkoi
kääntää taistelua Demoneille Bretonnian joukkojen kärsiessä jo suuremmat
tappiot.
Bretonnian tasoittavalla Errantit hyökkäsivät Keeperin
kimppuun ja Lordi Nurglen petoihin.
Trebuchet ei taaskaan saanut mitään aikaan. Taistelussa
ensimmäiset Horrorit saatiin lanattua ja Beasteihinkin huomattavaa vahinkoa.
Tässä kohtaa Keeper teki niin paljon vahinkoa, että Realmit irtosivat
taistelusta. Emme olleet varmoja kuinka tilanne tulisi pelata, joten jatkoimme
niin etteivät ne olisi enää kytköksissä vaan vapaita liikkumaan. Peasanttejen määrä alkoi olla nyt
huolestuttava ajatellen skenaariota, joten jotain oli keksittävä.
Ja kun ei keksitä, niin onni auttaa! Bretonnia voitti
vuoroheiton ja sai toisen perättäisen kierroksen. Viimeisenä toivona Realm
Knightien rippeet hyökkäsivät Pegasusten kanssa koko pelin taistelleisiin
Horroreihin ja muualla taistelu jatkui ennallaan. Vahinkoa ei saatu ylväiden
ritarien toimesta kuitenkin riittävästi aikaiseksi ja demonien tasoittava oli
murskaava. Horroreita taiottiin taas lisää kentälle, Keeper murskasi Errantit
ja Flesh Houndit syöksyivät Trebuchetin kimppuun murskaten sen. Peasantteja oli enää muutama jäljellä ja
tarkasteltuamme kenttää, totesimme että demonit tulisivat seuraavalla
vuorollaan paketoimaan pelin. Päätimme kätellä hauskan pelin johdosta ja avata
uudet tölkit vauhtijuomaa.
VOITTO DEMONEILLE!!
Loppusanat:
Toivottavasti sekavan raportin seasta irtoaa jotain selkoa
pelin kulusta ja mekaniikasta. Kirjoittelin tämän ilman muistiinpanoja, joten
virheitä voi esiintyä.
Itse peli oli kyllä todella erilainen vanhaan Fantasy
Battleen verrattuna eikä se mielestäni suoraan laatikosta sovi esimerkiksi
kilpailulliseen turnauspelaamiseen. Jopa kaljoittelupelinä, näkisin, että
muutama muutos on tarpeen. Esimerkiksi joukkojen ”summonaus” kentälle
nykyisillään on aivan liian helppoa ja peli olisi luultavasti parempi joko
ilman sitä tai todella rajoitetulla ”summonauksella”. Lisäksi pile-in liikkeet
kaipaavat selventäviä esimerkkejä sekä mittauksen tulisi ehdottomasti tapahtua mallin
alustasta eikä mallista itsestään. Ampuminen meleeseen vaatisi lisäpelejä, että
voi sanoa tarvitaanko muutosta, mutta en nyt suoralta kädeltä lyttäisi. Battleshock oli mielenkiintoinen ja toi uutta ajateltavaa meleeseen.
Liikkumisen vapaus on toisaalta todella rentouttavaa ja
samalla visuaalisestikin paikoin miellyttävää. Itse pidän paljon mallien
modeloinnista, joten pyöreän alustan tuomat mahdollisuudet totta kai
houkuttelevat. Moni malli näyttää hieman yllättäen todella paljon paremmalta,
kun se on aseteltu pyöreälle alustalle.
Itseä kuitenkin kiinnostaa eniten voiko pelistä saada
kilpailullista ja jos niin millaisilla muutoksilla. Olen pyrkinyt seuraamaan
tilannetta niin Sigmarin ajan kuin Fantasy Battlen yhdeksännen ajan osalta,
joten ainakin jännitystä riittää siitä, mihin ja millaiseksi Suomenkin ”skene”
tulee muodostumaan. Toki maailmassa on muitakin loistavia figupelejä kuten
Privateerin WarmaHordes ja FFG:n mainio X-Wing, mutta kyllä sitä silti toivoisi
ensirakkauden pysyvän hengissä. Aika näyttää ja toivossa on hyvä elää, syksyn
figuprojekteihin saa ainakin uutta pontta näistä muutoksista ja eri peleistä.
Herman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti