Jatkoa edelliselle Tuho Torvisen seikkailulle.
Perjantai 18.10.2013.
17.00
Vastustajani
on petomiespelaaja, joukkueturnaustoverini ja hyvä ystäväni Mikko.
Valitsimme Battleline- skenaarion sen helppouden takia, sillä ideana
oli kokeilla uusia yksiköitä, ei kikkailla skenaarioiden
erikoissäännöillä. Pelialueemme oli hieman kapeampi kuin
suositeltavaa, kun hyvänkokoinen pelipöytä on n. 2m pitkä, oli
meidän pöytämme n. 180cm. Ero ei ollut suuri, mutta se oli
vaikuttava, kuten tulette kohta huomaamaan. Pelialueen toiseen
laitaan tuli kukkuloita ja metsää ja toiseen suuri arcane
monumentti.
Eli sovimme
kyseisen ”temppelin” olevan sääntökirjasta löytyvästä
arcane monuments- listasta. Mikä se tulisi olemaan, paljastuisi kun
ensimmäinen yksikkö menisi kuuden tuuman päähän kohteesta. Myös
metsät olivat mystisiä ja niiden vaikutus heitettiin kun joku astui
kyseiseen metsään. Mystiset metsät heitettiin nopalla listasta
joka löytyy sääntökirjasta kohdasta: metsät.
Olen
huomannut, että on hyödyllistä omistaa erilaisia noppia, varsinkin
roolipelejä ajatellen, mutta niistä on hyötyä myös
Warhammerissa. Esimerkiksi, arcane monumentteja on lueteltu 10
erilaista ja 10 tahoinen noppa on ideaalikeino selvittää, mikä
monumentti oli kyseessä! Suosittelenkin kaikille pikku-ukkoilijoille
simppeliä noppavalikoimaa josta löytyy ainakin 4,6, 8, 10 ja 12
tahoiset nopat. Niillä on helppoa arpoa mikä mystinen meininki on
milloinkin menossa;)
Petomiespelaaja
Mikko ja deployment on valmis.
Deployment
meni seuraavalla tavalla: Vasempaan reunaan laitoin Ulvojani, nuo
kuusi Yetiä tulisivat pitämään vasemman kylkeni turvassa Mikon
chariottien hyökkäyksiltä. Yetien viereen tulivat Thundertusk ja
Stonehorn, ogrekirjan suurimmat hirviöt, joiden tehtävänä olisi
tukea pääyksiköitä hyökkäyksessä ja talloa alleen Mikon
petomiehet.
Varsinkin
Stonehorn, joka tekee chargessa 3xD3 impact hittiä ja jos heittää
chargeen 10 tai enemmän nopilla saa tuloskseen lisätä vielä 3,
eli potentiaaliset 12 S6 impact hittiä!
Hirviöiden
viereen tulivat Lyttääjät, Irongutit. Ogreja joilla on great
weaponit ja heavy armorit. Olin antanut yksikölle myös Dragonhide
Bannerin, joka 50 pisteen suhteellisen korkeaan hintaan nähden on
erittäin hyödyllinen lippu. Sillä se antaa chargevuorossa
uudelleen heitot kaikkiin to hit, to wound ja armor save 1:iin. Ja
kun ogret tekevät chargessa impacteja, lyövät kolmesti eturivistä
ja kolmesti support attackeina ja stomppaavat. Tulee
uudelleenheitettävää melkoisesti! Ja kun lippu itsessään antaa
vielä S3 breathweapon hyökkäyksen joka pakottaa vihollisen lyömään
viimeisenä, on lippu maksanut itsenä takaisin jo monta kertaa:D
Lyttääjien
ja ”temppelin” väliin tulivat Isomahat. Eliittijalkaväki
nimeltä Maneaters: Heavy Armor, addtional handweapon, stubborn ja
poisoned attacks. Tämä tarkoittaa käytännössä 5 lyöntiä per
mies joista 6:t haavoittavat automaattisesti ja muut tulevat S5:llä.
Hidän tarkoituksensa olisi tehdä suuri reikä viholliseen ennen
kuin heidät tapettaisiin viimeiseen mieheen. He olisivat toinen
”torpedoyksikköni” joka chargeaisi kiinni ensimmäiseen
viholliseen johon pääsisi ja tekisi vahinkoa kunnes kuolisi. Tämä
oli suunnitelma ainakin.
Arcane
monument paljastui tässä vaiheessa bloodstoneksi, kaikki yksiköt
kuuden tuuman päässä saavat hatredin ja kaaoksen joukot saavat
myös frenzyn. Nyt oli pidettävä Mikon joukot poissa temppelin
luota vaikka itse asiassa temppeli ei juurikaan hyödyttänyt
petomiehiä. Petomiehillä on kyky bestial fury joka antaa LD-
testillä rerollit ohimenneisiin iskuihin ja koska lyödessä voi
saada vain yhdet uudelleenheitot, oli ”temppelin” hyöty parempi
minulle.
”Temppelin”
toiselle puolelle tulivat Repijät, toinen torpedoni, 6
sapelihammaspetoa, jotka swiftstride- kyvyllään, 8 tuuman
liikkeellään ja WS4, S4, T4, A3 stateillaan olisivat oikean laitani
suoja. Jäljellä oli enää Mättäjät, tavan ogrepumppu Iron
fisteillä, eli kilvillä.
TÖN TÖN
TÖÖÖ!
Pelilaudan
lyhyyden ja jättiläismäisen ”temppelin” takia, oli minun
laitettava Mättäjät Isomahojen taakse, josta he ponnahtaisivat
näiden juostua alta pois. Sankarini BSB ja Kammo menivät
Irongutteihin ja Tyranni ja Smaster menivät Ogreihin. Näin kaikilla
olisi taikabonusta ja lyöntivoimaa.
Vastustajani
Mikko oli tuonut hänen silmäteränsä, Beastmanarmeijan ”Her
Thousand Young”:
General
Beastlord ”Goath of the Woods”. Armor of Destiny, Crown of
Command, Warriorbane sword, shield. 290p.
Shaman
”Mystigor”. Lvl 4. Lore of Shadow. Talisman of Preservation.
Shrieking blade. 290p.
BSB Wargor
“Dark Young”. Beast Banner. Heavy armor, shield. Gnarled hide.
206p.
Shaman
“Gorgonthuruz”. Lvl 2. Lore of the Beast. Opal Amulet. Terrifying
mask of Eeee! 150p.
Gorebull
”Ragehorn”. Heavy armor, shield, Many limbed fiend, Brass
Cleaver. 214p.
“The
Dark Herd” 41x Gor, Full Command, Additional handweapon. 353p.
“Bestial
Decadence” Centigor x10. Ghorros. Full Command. Throwing axes.
419p.
Deathcrush
Chariot I 80p.
Deathcrush
Chariot II 80p.
Deathcrush
Chariot III 80p.
“Bane
Omen” Bestigor x 37. Full Command. Banner of Eternal Flame. 484p.
“Eaters
of the Dead” Minotaur x6. Full Command. Additional Handweapon.
404p.
Onneksi myös
Mikko joutui oudon ”temppelin” hämmentämäksi ja hän asetti
joukkonsa seuraavasti:
Kahdet
chariotit kohtaamaan Ulvojat, Minotaurit kohtaamaan Stonehornin, 41
Goria keskelle pelilautaa kohtaamaan Lyttääjäni, Bestigorilautta
kohtaamaan Isomahat, Centigorit jäivät ”Temppelin” taakse ja
viimeinen chariot kohtaamaan Repijät.
Her
Thousand Young
1.
Ensimmäinen
vuoro tuli minulle. Oikeassa laidassa Repijät liikkuivat ”Temppelin”
ja pelikentän reunan väliin jääneeseen aukkoon. Vasemmassa
Ulvojat etenivät metsään ja löysivät sieltä muurin jonka
suojiin kävivät kykkimään. Thundertusk ja Stonhorn liikkuivat
maltilla eteenpäin, marrsimatta jotta voisivat hyödyntää
ratsastajillaan olevan ampumavuoron. Irongutit marssahtivat
eteenpäin, mutta eivät helpolle charge-etäisyydelle, Mikon joukot
voisivat päästä kiinni, mutta jos kaikki charget eivät
onnistuisikaan, voisi onnistuneelle tulla tukalat paikat ogrejen
tehdessä pihitliikkeen seuraavalla vuorolla;)
Maneaterit
liikkuivat ”Temppelin” viertä ja jäämällä kuuden tuuman
päähän siitä saivat Hatred- kyvyn. 20 myrkkylyöntiä joista
ohimenneet sai heittää uusiksi. ”Joo, nää olis täällä”.
Mikon
ensimmäinen vuoro oli sanalla sanoen mielenkiintoinen. Vasemmassa
laidassa Deathcrush chariot III rynniköi kissoihini. Muuten koko
armeija liikkui maltilla eteenpäin hakien kunnollisia asemia.
”Temppeli” osoitti voimansa kun Mikko ei saanutkaan Centigorejaan
mahtumaan kunnolla Bestigorien viereen, vaan nämä jäivät Mättäjä
ogrejeni lailla paitsioon. Toisessa laidassa Deathcrush chariotit I
ja II hakivat tietään uhkarohkeasti metsän läpi oikeasta laidasta
havitellen kylkeäni.
Liikkumisvuoron
jälkeen oli taikuuden vuoro. Mikko oli saanut itselleen
ogrentappajaloitsun, eli Pit of Shadesin. Onnistuessaan pakottaa
kaikki templaten alla ottamaan iniative testin ja epäonnistuneet
tuhoutuvat! Ogrejen iniative 2 ei lämmittänyt mieltäni.
Ensimmäinen loitsu, Pit of Shades. Suurempana, eli iso template.
Viisi noppaa. Heitto! Ja kaksi kuutosta!!! Irresistible force! Loitsu
tulee väkisinkin läpi, mutta scatter vie kuopan ogreunittini taakse
ja lopulta sinne tippuu vain kaksi ogrea ja yksi irongut, pahemminkin
olisi voinut käydä. TODELLA paljon pahemmin!!!
Irresistible
forcehan tarkoittaa myös miscastia velholle-> Mikko heittää 3,
Dimensional cascade! Iso template velhon päälle ja kaikki alla
saavat S10 osuman, 10 goria kuolee ja velho katoaa taikuuden
pyörteisiin. Että sellaista!
Onnistuneen
paniikkiheiton jälkeen koittaa lähitaistelu. Deathcrush chariot
III saa tehtyä kaksi haavaa impact osumilla ja kötistää yhden
kissan. Mutta kissojen iniative on suurempi kuin kenelläkään
kärryssä joten kaikki loput viisi kissaa saavat lyödä ensin, ja
koska olemme sopivasti temppelin vieressä saa ohimenneet iskut
heittää uusiksi. 15 hyökkäystä WS4:llä, rerollilla ja S4:llä
riittää lähettämään kärryn pakomatkalle, kissat perään,
kärryn yli ja kiinni centigori lauman kylkeen. Ei huonosti
itsemurhayksiköltä!
Vuoro 2:
Armeijat lähenevät toisiaan
Vuoro 2.
Stonehorn
rynnii minotaureihin, Yetit DC chariot II:een, Thundertusk
minotaureihin, Maneaterit Bestigoreihin, Irongutit goreihin. Yetit,
Maneaterit, Thundertusk ja Irongutit heittävät liian vähän.
Stonehorn pääsee yksin läpi ja saa lisäimpactit! Ogret liikkuvat
hieman eteenpäin mutta ovat silti jumissa. Taikavuorolla saan kaiken
mitä haluan: Regeneraatio kaikille 12 tuuman päässä Slaughter
masterista ja Stonehornille vielä Wyssan´s Wildform, antaen sille
+1S ja +1T, mitkä lämmittävät varsinkin, kun se on tekemässä
järjettömän paljon impact hittejä!
Menemme
lähitaisteluun joka on lyhyt mutta sitäkin verisempi! Sabretuskit
syövät Centigoreja tarpeeksi lähettääkseen nämä karkuun
menettäen vain yhden kissan. Kentaurit juoksevat kohti Bestigoreja,
mutta kissat heittävät enemmän ja juoksevat kentaurien yli ja
kiinni Bestigorilauttaan!
Stonehorn
heittää itselleen 9kpl S7 impact hittejä! Kaksi minotauria
kötistyy ennenkuin kukaan on edes varsinaisesti lyönyt! Kaikki
minotaurit ovat nopeampia kuin Stonehorn tai ogreratsastaja mutta
onnistuvat tekemään S5 iskuillaan T7 hirveen vain yhden haavan!
Hirven selässä istuva ogre vihtoo sarvipäitä mutta tekee vain
yhden lisähaavan. Minot häviävät, mutta Mikko heittää kahdella
nopalla yhteensä 3 ja pysyy taistelussa!
Mikon toinen
vuoro. Gorit hyökkäävät ovelasti Maneatereiden kimppuun, DC I
rynnii Yeteihin jotka pakenevat, mutta jäävät jalkoihin sillä
pelkuruuden hinta on kuolema. Taikavuoro on hiljainen, Gorit saavat
Wyssan´s Wildformin, mutta lähitaistelu sitävastoin räjähtää!
Bestigorit pilkkovat sapelihammaskissat pieniksi talipalloiksi pihan
linnuille, ajavat nämä karkuun ja ryhmittyvät kohtaamaan uuden
vihollisen. Stonehorn jatkaa Minotaurien tallaamista jotka kyllä
saavat iskuja läpi, mutta T7 ja Regeneroiva hirviö on liikaa ja
härkämiehet lähtevät lipettiin ja kivisarvi ajaa niiden yli.
Gorit ja Maneaterit hakkaavat toisiaan kuin viimeistä päivää,
mutta Maneaterit kestävät regeneraation avulla.
Kunnollinen
huolto ja eväät ovat monen pikku-ukkopelin pelastus ja elinehto!
Vuoro 3.
Stonehorn
rynnii DC II:een, Irongutit rynnivät Bestigoreihin, Tyranni rynnii
ogreyksiköstä auttamaan Maneatereita Goreja vastaan. Taikavuoro ei
tuota muuta tulosta kuin +1T Ironguteille, Thundertusk yrittää
avata pelinsä ammuskelemalla DC III:ta mutta ei tee mitään.
Lähitaitelussa Ironguttien Dragonhide Banner sykähtää ja
chargevuorolla yksikkö saa heittää kaikki to hit, to wound ja
armorsave heittojen 1:t uusiksi. Taikalipussa on myös s3
breathweapon joka ammutaan pässimiesten niskaan. Ja sitten lyödään
ja lujaa sillä molemmilla yksiköillä on great weaponit. Toisaalla
Tyranni haastaa Goryksikköä kaksintaisteluun ja Pässilordi vastaa
kutsuun. Beastlordin warriorbane miekka meinaa olla liikaa, sillä
pässilordi tekee kolme haavaa, pudottaen Tyrannin lyönnit kahteen,
jotka onneksi haavoittavat ja Tyranni viimeistelee taistelun
tallomalla pässilordin maahan stomp hyökkäyksellään! Maneaterit
niitetään viimein hengiltä, mutta Gorilautasta on jäljellä enää
kourallinen pässejä.
Katsomme pelin olevan ohi.
Jätit jyrasivät. Huzaa!!!
Kyseinen peli oli
erinomaisen mieluisa, sillä koko pelin ajan meillä molemmilla oli
hauskaa ja kuten WHFB:n maailmaan sopii, taistelukentällä tapahtui
suunnattomasti friikkejä sattumia: kuten, että Repijäni tuhosivat
yksin kaksi yksikköä tai että Mikon suurvelho räjähti heti
ensimmäisellä vuorolla. Mutta tässä piileekin yksi tämän pelin
suurimmista hienouksista ja sama pätee myös painikehään: Olivat
lähtöasetelmat millaiset tahansa, mitä tahansa voi sattua! Tunnen
ihmisiä jotka elävät ja pelaavat keskiarvojen mukaan, chargea ei
kannata yrittää jos pitää heittää kahdella nopalla yli
seitsemän, sillä se on vaikeampaa kuin seitsemän tai alle. Tai,
että ei haluta edes yrittää jotain uutta, sillä se saattaa
epäonnistua!
Maailma ei toimi
keskiarvolla. Maailmassa, elämässä ja peleissä tapahtuu outoja
sattumia ja vain ne jotka uskaltavat kokeilla, uskaltavat ottaa sen
uskon loikan tyhjyyteen, saattavat voittaa voittamattomia armeijoita
ja vaikka Suomen Mestaruuden!
Seuraavaksi siirryn
pureskelemaan Sotakoneen Liiga 2014 armeijani menestystä, sitä
odotellessa;) -Tuho
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti